Start2Bike
Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
 
Start met sportief fietsen
Leer in 4 weken de basisvaardigheden

Beginnen met klimmen: de basisconditie

dinsdag 7 februari 2017

De eerste weken van dit nieuwe wielerseizoen staan dan ook geheel in het teken van het rijden van veel kilometers in zone D1. Het is de laagste hartslagzone en dat betekent lekker rustig fietsen met een hartslag van zo'n 60-70% van je maximale hartslag. Leg je handen losjes op het stuur, buig je armen licht, ontspan je schouders en trap in een rustig tempo. Dit mag je weinig moeite kosten. Je kunt nog normaal met je fietsmaten praten en je hijgt niet. Is dat wel het geval dan fiets je te snel en moet je tempo minderen. Lees hier hoe je jouw maximale hartslag bepaald en bekijk hier welke trainingszones er zijn.

 

Laat je niet opjagen

In deze eerste periode moeten je billen weer wennen aan het zadel en moet je zelf ook weer aan de fiets wennen. Probeer de hartslag onder controle te houden en laat je niet opjagen. Let op het 'heilige doel'. Je bent namelijk bezig met het opbouwen van je basisconditie en dat is vooralsnog belangrijker dan in een hoog tempo met allerlei groepjes rijden. Laat je maar lekker inhalen; jíj bent op een heel zinvolle manier aan het trainen. Zorg altijd voor een goede warming-up en cooling-down. 

"Laat je niet opjagen. Let op het 'heilige doel"

Deze eerste weken ga je zo'n 2-3 keer per week fietsen en dan rijd je rondjes van tussen 40 en 60 km per keer. Geen interval, maar recht toe recht aan in een rustig tempo. Mocht je er al kilometers op hebben zitten dit seizoen (en ben je dus al verder), dan is er niets op tegen om al naar de 70 (+) km te gaan. Ook hier geldt: het is het begin van het seizoen dus bouw je conditie rustig op. Houd je hartslag en trainingszones in de gaten. Je bent bezig met de basis. 

 

Sportmedisch onderzoek

Een uitstekende manier om achter je hartslagzones te komen is een uitgebreid sportmedisch onderzoek. Deze worden in diverse Sport Medische Adviescentra (SMA) afgenomen. Een meting is aan te raden voordat je de bergen in trekt. Fietsen in de bergen kost namelijk meer energie en je wilt voorkomen dat je over je grens gaat. Veel succes de komende periode. Een lijst van gespecialiseerde Sport Medische Adviescentra vind je hier

 

Start2Bike

Heb je nog nooit een training gevolgd of ben je onzeker op de fiets? Dan is Start2Bike iets voor jou. In vier weken leer je niet alleen de basistechnieken van het fietsen maar bouw je tegelijkertijd aan een goede basisconditie voor je klimtraining. Klik hier voor een overzicht van alle locaties waar je deel kunt nemen aan Start2Bike.

In een serie van drie artikelen vertelt Willem Blankwater hoe je je voorbereid op het serieuze klimwerk. Het volgende artikel verschijnt medio maart op Fietssport.nl.



<< Terug naar nieuwsberichten  






   

Powered by...

Over Start2Bike

Start2Bike is onderdeel van de NTFU. Deze website biedt een platform voor de startende wielersporter die informatie zoekt over racefietsen of mountainbiken.

 

Startlocatie worden?

Informeer naar de voorwaarden of schrijf je direct in!

 

Contact  |  FAQ  |  Over ons inloggen beheerders